مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان در شورای اداری این مدیریت، فرهنگسازی، جلب مشارکت ذینفعان و همکاری نهادی را شرط اجرای مطلوب طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع دانست.
پزشک خانواده بدون فرهنگسازی موفق نمیشود/ تأکید مدیر درمان گلستان بر لزوم مشارکت مردم و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی

گرگان -نگارستان اقوام. مدیر درمان تأمین اجتماعی استان گلستان با تأکید بر ضرورت آمادهسازی ذهنی و فرهنگی جامعه برای اجرای طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: موفقیت این طرح در گرو بسترسازی فرهنگی، افزایش آگاهی مردم و توسعه مشارکت بهرهمندان از خدمات درمانی است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی گلستان، جلسه شورای اداری این مدیریت با حضور مدیر درمان استان، معاونان، رؤسای مراکز درمانی، رؤسای ادارات ستادی و دکتر احمد نصرتی، مدیر اسبق درمان استان، بهعنوان مهمان ویژه برگزار شد.
در این نشست، دکتر موسوی مدیر درمان استان با قدردانی از تلاشها و زحمات همکاران، ضمن اشاره به فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، برای رزمندگان اسلام در عرصههای میدانی و دیپلماسی آرزوی موفقیت کرد و گفت: شرایط کشور ایجاب میکند که همه مجموعهها با همدلی، تلاش شبانهروزی و مسئولیتپذیری بیشتر در مسیر خدمترسانی حرکت کنند.
وی افزود: آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد خدمات ارزشمندی در استان ارائه شده است، اما برای دستیابی به رضایتمندی بیشتر باید این خدمات را از نظر کیفیت، کمیت، سرعت و دقت ارتقا دهیم تا مخاطبان با رضایت و اعتماد بیشتری از خدمات درمانی بهرهمند شوند.
پزشک خانواده؛ طرحی ملی با ضرورت فرهنگی
مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان در ادامه با اشاره به اجرای طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در پنج استان کشور از جمله گلستان و شهرستان آققلا اظهار کرد: با توجه به دستور مدیرعامل سازمان، ما موظفیم حداکثر همکاری را با دانشگاه علوم پزشکی برای پیشبرد این طرح داشته باشیم.
دکتر موسوی با بیان اینکه اجرای درست این طرح بدون همراهی مردم ممکن نیست، تصریح کرد: ایجاد بستر فرهنگی مناسب، از الزامات اصلی اجرای موفق پزشک خانواده است و باید با اطلاعرسانی، آموزش و جلب اعتماد مردم، زمینه اجرای مطلوب این برنامه ملی فراهم شود.
رضایت بیمهشدگان، شاخص اصلی ارزیابی خدمات
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج نظرسنجیهای سامانه ارتباطات مردمی سازمان اشاره کرد و گفت: رضایت گیرندگان خدمت، مهمترین معیار قضاوت درباره کیفیت خدمات است و باید مبنای تصمیمگیریها و برنامهریزیها قرار گیرد.
به گفته او، اقدامات انجامشده در ماههای اخیر سبب شده گلستان در میان ده استان برتر کشور قرار گیرد، اما برای حفظ و ارتقای این جایگاه، همه همکاران باید در ارائه خدمات شایسته و رفتار مناسب با مخاطبان دقت و اهتمام بیشتری داشته باشند.
کنترل هزینهها و تعامل با پزشکان
مدیر درمان استان همچنین با اشاره به وضعیت اقلام دارویی و خدمات پاراکلینیک در حوزه درمان غیرمستقیم گفت: اصلاح این شاخصها کار سادهای نیست و نیازمند بررسی علمی، کار کارشناسی و تعامل مستمر با پزشکان است.
وی توضیح داد: بخش عمدهای از هزینههای درمان غیرمستقیم ناشی از تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک است و در صورتی که نظارت و کنترل مؤثری وجود نداشته باشد، هزینهها بهصورت افسارگسیخته افزایش پیدا میکند. او تأکید کرد که مدیریت درست این حوزه برای انطباق با شاخصهای سازمانی و علمی ضروری است.
جایگاه گلستان در شبکه درمان
دکتر موسوی با اشاره به رتبه سوم استان در تعداد مؤسسات طرف قرارداد گفت: گلستان با ۱۶۳۰ مرکز طرف قرارداد، از نظر دسترسی به پزشک جایگاه خوبی در کشور دارد و این موضوع یک فرصت مهم برای انتخابهای بهتر و انعقاد قرارداد با پزشکان توانمند است.
وی همچنین با بیان اینکه استان گلستان حدود ۸۲۰ هزار بیمهشده دارد، اظهار کرد: گلستان از نظر تعداد بیمهشدگان در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد و ۱.۸۲ درصد بیمهشدگان کشور در این استان زندگی میکنند.
به گفته او، سالانه در استان ۴ میلیون خدمت در حوزه درمان مستقیم، ۸ میلیون خدمت در حوزه درمان غیرمستقیم و در مجموع ۱۲ میلیون خدمت درمانی به بیمهشدگان ارائه میشود.
لزوم ارتقای شاخصهای درمانی
مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان در پایان با تأکید بر ضرورت تلاش بیشتر برای بهبود شاخصها گفت: باید با برنامهریزی دقیق و همافزایی بیشتر، کیفیت خدمات به بیمهشدگان و بازنشستگان ارتقا یابد و شاخصهای درمانی استان در مسیر بهتری قرار گیرد.
در ادامه این نشست، رؤسای دو بیمارستان استان نیز گزارش عملکرد سال ۱۴۰۴ را بهصورت مقایسهای با سال گذشته ارائه کردند و درباره شاخصهایی همچون ضریب اشغال تخت، گردش تخت، متوسط اقامت، درصد سزارین و زایمان طبیعی، تعداد اعمال جراحی، رضایتمندی، میزان مرگومیر، ویزیت پزشکان، پذیرش بستری و سرپایی، آزمایشگاه، داروخانه و تصویربرداری توضیحاتی ارائه دادند و به برخی چالشها و راهکارها اشاره کردند.
دکتر احمد نصرتی نیز در سخنانی، وجدان بیدار را بهترین قاضی دانست و تأکید کرد: باید باور داشته باشیم که سازمان خانه ماست و باید در مدیریت حقالناس با دقت و مسئولیت عمل کنیم.
همچنین دکتر حسینپور معاون خدمات درمانی استان، ضمن بررسی برخی شاخصهای درمان مستقیم و اشاره به ضرورت مصرف بهینه منابع انرژی، بازدیدهای هدفمند حوزه خدمات درمانی را فرصتی برای رفع مشکلات و ارتقای کیفیت خدمات عنوان کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0