تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 ژوئن 2026 - 1:40
کد خبر : 4472

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به حمایت دولت از تأمین آب شرب مطرح کرد؛

مشترکان خانگی تنها نیمی از بهای واقعی آب را می‌پردازند / تخفیف ۲۰ درصدی برای کاهش مصرف

مشترکان خانگی تنها نیمی از بهای واقعی آب را می‌پردازند / تخفیف ۲۰ درصدی برای کاهش مصرف
سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به حمایت گسترده دولت از تأمین آب شرب و تداوم خدمات‌رسانی در شرایط خشکسالی، اعلام کرد که مشترکان خانگی در حال حاضر کمتر از نیمی از بهای واقعی آب را پرداخت می‌کنند.

به گزارش نگارستان اقوام به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، سیدعلی سیدزاده با بیان اینکه قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب حدود ۲۵ هزار تومان است، اظهار کرد: در حال حاضر از مشترکان خانگی تنها بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان دریافت می‌شود؛ بنابراین بخش قابل توجهی از هزینه واقعی تأمین آب توسط دولت جبران می‌شود.

وی با تشریح برنامه‌های صنعت آب و فاضلاب برای مدیریت مصرف و کاهش هدررفت آب، تأکید کرد: تأمین پایدار آب در شرایط کاهش بارش و تداوم خشکسالی، نیازمند همکاری مردم در مصرف بهینه و همچنین حمایت از طرح‌های توسعه‌ای این صنعت است.

سیدزاده از اجرای بسته‌های تشویقی جدید برای مشترکان خانگی خبر داد و گفت: بر اساس دستور وزیر نیرو، آن دسته از مشترکانی که مصرف آب خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دهند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در آب‌بها خواهند شد.

او میزان آب بدون درآمد در کشور را حدود ۳۱.۴ درصد عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۱۵ درصد از این رقم مربوط به هدررفت واقعی در شبکه‌های توزیع است و بخش دیگر نیز به انشعابات غیرمجاز و آبی اختصاص دارد که بدون دریافت هزینه مصرف می‌شود.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به استانداردهای جهانی تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، میانگین هدررفت واقعی آب حدود ۷ تا ۸ درصد است و صنعت آب و فاضلاب کشور نیز برنامه‌های بلندمدتی را برای نزدیک شدن به این شاخص‌ها دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه هفتم توسعه، سالانه باید ۳۵۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب بازسازی شود، افزود: کاهش هر یک درصد از هدررفت آب، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به همین دلیل بازسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

سیدزاده همچنین با اشاره به اثر افزایش دما بر مصرف آب گفت: در دماهای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، هر یک درجه افزایش دما می‌تواند مصرف آب را حدود ۵ درصد افزایش دهد. به گفته او، تجربه سال گذشته نشان داد که همکاری مردم در مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های کنترل فشار شبکه، نقش مهمی در عبور موفق از دوره اوج مصرف داشته و این برنامه‌ها در تابستان امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی تهران اظهار کرد: میزان بارندگی پایتخت نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و این موضوع ضرورت مدیریت مصرف را دوچندان کرده است.

سیدزاده در پایان با تأکید بر اهمیت رعایت الگوی مصرف گفت: سرانه مصرف آب برای هر نفر ۱۳۰ لیتر در شبانه‌روز تعیین شده، اما در برخی مناطق این رقم فاصله قابل توجهی با الگوی استاندارد دارد. به گفته او، استمرار صرفه‌جویی می‌تواند نقش مهمی در پایداری تأمین آب در روزهای گرم سال داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.