پایان تعهد آبفا برای آبرسانی به طبقات بالای برجها؛ مالکان مکلف به نصب پمپ و مخزن شدند

گرگان – نگارستان اقوام .همزمان با هفته صرفه جویی در نشستی رسانه ای که با هدف تبیین استراتژیهای نوین مدیریت منابع آب در گلستان برگزار شد، ابوالفضل رحیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، از تغییر رویکرد این شرکت در نحوه خدماترسانی به ساختمانهای بلندمرتبه و مدیریت هوشمند شبکه خبر داد.
پایان دوران «فشار عمومی» برای طبقات بالا
رحیمی با استناد به مصوبات شورای عالی آب، اعلام کرد که دیگر مسئولیتی برای تامین فشار آبِ طبقاتِ فوقانی ساختمانهای بلندمرتبه بر عهده شرکت آب و فاضلاب نیست. طبق این ضوابط جدید، شرکت آبفا تنها موظف است فشار آب مورد نیاز برای ساختمانهای متعارف (تا تراز طبقه دوم) را تامین کند. وی تصریح کرد: «تلاش برای افزایش فشار شبکه جهت رساندن آب به طبقات بالای برجها، بار اضافی غیرمنطقی به شبکه توزیع تحمیل میکند و باعث شکستگی خطوط و هدررفت شدید منابع آبی میشود. از این پس، تامین تجهیزات انتقال آب به طبقات بالا بر عهده مالکان این ساختمانهاست.»
عدالت در قیمتگذاری و هزینههای گزاف پمپاژ
مدیرعامل آبفای گلستان با تاکید بر لزوم «محلهمحوری» در قیمتگذاری آب، به تفاوت هزینههای تولید و انتقال اشاره کرد. وی با بیان اینکه هزینههای آبرسانی در مناطق مرتفع گرگان به دلیل پمپاژهای چندمرحلهای، استهلاک تجهیزات و مصرف انرژی، گاه تا ۱۰ برابر گرانتر از مناطق عادی است، گفت: «انتقال آب به ترازهای بالای ۳۰۰ متر با انتقال به مناطق همسطح قابل مقایسه نیست و باید این هزینههای گزاف در مدلهای تعرفهگذاری لحاظ شود تا عدالت در بهرهمندی از منابع رعایت گردد.»
گذار از نشتیابی سنتی به مدیریت هوشمند
رحیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود به وضعیت فرسودگی شبکه اشاره کرد و گفت: «نگاه صرف به عمر شبکه، درمان اصلی درد هدررفت آب نیست.» وی از اجرای طرح نشتیابی علمی در بیش از ۳۰۰ کیلومتر از شبکههای توزیع و شناسایی صدها نقطه نشت خبر داد و اعلام کرد که امسال اصلاح و بازسازی ۱۰۰ کیلومتر از شبکه در دستور کار قرار دارد. همچنین، هوشمندسازی قرائت کنتورها به عنوان محور اصلی توسعه خدمات غیرحضوری و کنترل دقیق مصرف، از برنامههای کلیدی شرکت برای آینده نزدیک عنوان شد.
تکیه ۹۵ درصدی بر منابع زیرزمینی و ضرورتهای محیطزیستی
مدیرعامل آبفای گلستان با اشاره به وابستگی شدید استان به منابع زیرزمینی (۹۵ درصد منابع تامین آب) و سهم ناچیز ۵ درصدی آبهای سطحی، نسبت به برداشتهای بیرویه هشدار داد. وی در پایان با اشاره به حذف کامل انشعابات آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری، به شهرداریها یادآوری کرد که طبق قانون ملزم به استفاده از پساب تصفیهشده و منابع جایگزین برای فضای سبز هستند و تداوم طرحهای توسعه شبکه فاضلاب در گرگان و گنبدکاووس را گامی حیاتی برای حفظ منابع آب استان دانست.
گلستان در آستانه تابستان؛ آبفا: پایداری آب شرب فقط با مدیریت مصرف و همراهی مردم ممکن است
گرگان – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تشریح مجموعه اقدامات انجامشده برای تأمین آب پایدار در استان، تأکید کرد: عبور از روزهای اوج مصرف تابستان، بدون مدیریت مصرف و همراهی شهروندان امکانپذیر نیست.
ابوالفضل رحیمیدر ادامه تشریح عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: برای افزایش پایداری شبکه آب شرب استان، اقدامات گستردهای از جمله رفع نشت ۳۵۴ مخزن، بهکارگیری ۱۴ دستگاه مولد و تجهیزات پایش تولید، بازسازی دو دهنه چشمه و حفاری یا تجهیز ۳۳ حلقه چاه انجام شده است تا تأمین آب در فصل تابستان با کمترین اختلال همراه باشد.
وی افزود: در همین مدت، ۱۳ هزار و ۸۴۵ دستگاه کنتور فرسوده تعویض، پنج هزار و ۲۸ انشعاب دارای نشتی اصلاح و ۵۹۶ انشعاب غیرمجاز نیز شناسایی شده است. همچنین عملیات مهندسی مجدد بر روی ۱۳۸ حلقه چاه انجام شده تا ظرفیت تولید و توزیع آب در استان افزایش یابد.
رحیمی با تأکید بر اینکه هدف اصلی، «مصرف نکردن آب» نیست بلکه «مصرف صحیح آب» است، گفت: آب باید متناسب با نیاز و به شکل بهینه مصرف شود و پرهیز از مصارف غیرضروری میتواند نقش مهمی در حفظ منابع آبی داشته باشد.
مدیرعامل آبفای گلستان با اشاره به الگوی مصرف استان تصریح کرد: برای یک خانوار چهار نفره، الگوی مصرف ماهانه حدود ۱۲.۵ مترمکعب تعیین شده که دستیابی به آن برای اغلب خانوادهها امکانپذیر است و رعایت این الگو، مدیریت توزیع آب در روزهای گرم و پرمصرف را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه افزایش دما تنها عامل رشد مصرف آب نیست، افزود: استفاده از آب برای شستوشوی معابر و حیاط، سمپاشی مزارع و تأمین آب دامها نیز در افزایش مصرف مؤثر است و در این زمینه به فرهنگسازی بیشتری نیاز داریم.
رحیمی با اشاره به سهم بالای بخش کشاورزی در مصرف منابع آبی استان گفت: بزرگترین مصرفکننده آب در گلستان، بخش کشاورزی است و راندمان مصرف در این بخش کمتر از ۴۰ درصد برآورد میشود؛ موضوعی که ضرورت بهرهگیری از روشهای نوین آبیاری و افزایش بهرهوری را دوچندان میکند.
وی همچنین با مقایسه سرانه مصرف آب در ایران با برخی کشورهای پربارش، اظهار کرد: مصرف آب در کشور همچنان بالاتر از استانداردهای جهانی است و این مسئله نشان میدهد که علاوه بر محدودیت منابع، در حوزه مدیریت مصرف نیز نیازمند اصلاح رفتارهای عمومی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان، ضعف اقتصاد آب را یکی از موانع اصلی مدیریت مصرف دانست و گفت: در حالی که متوسط هزینه تمامشده هر مترمکعب آب در استان حدود ۱۰ هزار تومان است، مبلغ دریافتی از مشترکان به طور میانگین کمتر از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است و این فاصله، نوسازی شبکهها و اجرای طرحهای توسعهای را با محدودیت مواجه کرده است.
رحیمی در پایان با دعوت از رسانهها برای مشارکت در فرهنگسازی مصرف بهینه آب تأکید کرد: حفظ منابع آبی مسئولیتی مشترک میان دستگاههای اجرایی، رسانهها و مردم است و اگر آب را امانتی برای نسلهای آینده بدانیم، با اصلاح رفتارهای مصرفی میتوانیم پایداری این سرمایه ارزشمند را تضمین کنیم.

۱۳ هزار کنتور تعویض شد؛ ۵۹۶ انشعاب غیرمجاز شناسایی شد
مدیرعامل آبفای گلستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات فنی انجامشده برای کاهش هدررفت آب گفت: در راستای مدیریت مصرف و نوسازی زیرساختها، ۳۵۴ مورد رفع نشت مخازن انجام شده، ۳۳ حلقه چاه تجهیز یا بازسازی شده و دو دهنه چشمه نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین ۱۳ هزار و ۸۴۵ دستگاه کنتور فرسوده در سطح استان تعویض و پنج هزار و ۲۸ انشعاب دارای نشتی اصلاح شده است.
رحیمی با اشاره به برخورد با انشعابات غیرمجاز گفت: در همین مدت ۵۹۶ فقره انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده و اقدامات قانونی و اصلاحی در این زمینه در حال انجام است.
وی ادامه داد: بخشی از شبکه توزیع آب به دلیل فرسودگی نیازمند نوسازی است و به همین دلیل، نشتیابی بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی شرکت دنبال میشود.
مدیرعامل آبفای گلستان همچنین با تأکید بر نقش مردم در مدیریت مصرف اظهار کرد: اقدامات فنی زمانی اثربخش خواهد بود که همراهی مشترکان در اصلاح الگوی مصرف وجود داشته باشد، زیرا مدیریت آب فقط یک موضوع زیرساختی نیست، بلکه یک رفتار اجتماعی است.
رحیمی در پایان از برنامههای آینده شرکت نیز خبر داد و گفت: توسعه کنتورهای هوشمند، کنترل هوشمند مصرف و ادامه طرحهای نوسازی شبکه از برنامههای اصلی آبفای گلستان در سالهای آینده است.
تجهیز ۱۶۸ حلقه چاه در گلستان؛ زیرساختهای آبرسانی برای تقابل با اوج مصرف تابستان آماده شد
گرگان – ابوالفضل رحیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، از تقویت گسترده شبکهی تأمین آب استان خبر داد و اعلام کرد که با بازسازی و تجهیز ۱۶۸ حلقه چاه، زیرساختهای این استان برای عبور از چالشهای فصل تابستان و دوران اوج مصرف، توانمندسازی شده است.
رحیمی با اشاره به اینکه تابستان طولانیترین دوره فشار بر شبکه آب است، تصریح کرد: «ما در ماههای اخیر ۳۳ حلقه چاه را از ابتدا تجهیز کرده و ۱۳۵ حلقه چاه دیگر را بازسازی نمودیم تا پایداری آبرسانی در روزهای گرم سال تضمین شود.» وی همچنین تأکید کرد که کیفیت آب نیز از طریق پایش بیش از یک میلیون پارامتر کیفی در آزمایشگاههای تخصصی، در بالاترین سطح ممکن حفظ میشود.
مدیرعامل آبفای گلستان با یادآوری شعار «آب، سرمایه مشترک» در هفته صرفهجویی، از شهروندان خواست تا با پرهیز از مصارف غیرضروری مانند شستوشوی معابر با شیلنگ یا آبیاری فضای سبز با آب شرب، در این مسیر همراه باشند. وی خاطرنشان کرد: «پویش صرفهجویی روزانه ۵۰ لیتر آب برای هر خانواده، تنها با تغییر رفتارهای کوچک مانند کاهش یک دقیقهای زمان باز بودن شیر آب، به یک موفقیت جمعی تبدیل خواهد شد.»
۵۰ لیتر نجاتدهنده؛ مدیرعامل آبفای گلستان از «مسئولیت مشترک» برای عبور از تابستان داغ گفت
گرگان – در حالی که استان گلستان با نزدیک شدن به اوج مصرف تابستانی خود را آماده میکند، ابوالفضل رحیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، بر این نکته تأکید کرد که تجهیز زیرساختها به تنهایی کافی نیست و «رفتار مصرفی شهروندان» تعیینکننده اصلی پایداری شبکه است.
رحیمی با اشاره به بازگشت ۱۶۸ حلقه چاه به چرخه آبرسانی، اعلام کرد که اقدامات فنی برای مقابله با گرمای تابستان انجام شده است، اما موفقیت نهایی در گرو مشارکت مردم است. وی با طرح الگوی «۵۰ لیتر در روز»، از خانوادهها خواست تا با مدیریت مصرف، این مقدار را در سطح خانوار حفظ کنند.
او با اشاره به مصادیق مصرف نادرست، از جمله استفاده از آب شرب برای دامپروری، سمپاشی مزارع و آبیاری فضای سبز با شیلنگ هشدار داد و گفت: «آب یک سرمایه مشترک است و باید در برابر نیازهای غیرضروری صیانت شود.» رحیمی تأکید کرد که حتی یک تغییر کوچک در عادات روزانه، میتواند در مدیریت بحرانهای احتمالی در روزهای گرم سال نقش تعیینکنندهای ایفا کند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0