تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر : 531

انتخابات شوراها در گلستان/اثرگذاری احزاب یا اقوام؟؟/چرا؟

انتخابات شوراها در گلستان/اثرگذاری احزاب یا اقوام؟؟/چرا؟

انتخابات شوراها در گلستان/اثرگذاری احزاب یا اقوام؟؟/چرا؟ در آستانه هر انتخاباتی یکی از مهمترین موضوعاتی که ذهن هر دلسوزبه وطن وسرنوشت مردم را به خود مشغول می کند بحث مشارکت حداکثری وانتخاب اصلح است.بی شک هریک از این دومقوله نیز زیرساخت ها ومقدماتی دارد.حضور احزاب فعال یکی از عوامل زمینه ساز در حضورحداکثری در انتخابات

انتخابات شوراها در گلستان/اثرگذاری احزاب یا اقوام؟؟/چرا؟

در آستانه هر انتخاباتی یکی از مهمترین موضوعاتی که ذهن هر دلسوزبه وطن وسرنوشت مردم را به خود مشغول می کند بحث مشارکت حداکثری وانتخاب اصلح است.بی شک هریک از این دومقوله نیز زیرساخت ها ومقدماتی دارد.حضور احزاب فعال یکی از عوامل زمینه ساز در حضورحداکثری در انتخابات است وحتی انتخاب اصلح نیز می تواند به نوعی به کارکرد احزاب ربط داشته باشد که با کادرسازی وگزینش نیروهای توانمند وپرورش آن ها در مراحل مقدماتی برای مصادر ومشاغل مهم آماده می کنند.حال اینکه در استان گلستان به تبع اوضاع احزاب در کشور نه تنها احزاب فعالیت مستمر وگسترده ای ندارند بلکه در هردو زمینه نیز بعنوان عوامل مزاحم گاه عمل کرده اند ازآنجائیکه مردم از عملکرد سران برخی از احزاب دلگیر هستند خودبخود از حضور درانتخابات دلسرد می شوند ولی در این مقوله بحث تعلق خاطر به نظام اسلامی و موضوعات ملی و عقیدتی در سطح کلان وملی باعث میشود که مردم بخاطر اسلام وانقلاب وخون شهدا ومنویات حضرت اقا از رفتارهای متناقص احزاب وحتی صاحب منصبان دیروز بگذرند وبه شور انتخاباتی کمک کنند ودر این بین نقش معتمدین وبرجستگان ومتنفذین اقوام نقشی انکارناپذیر است.

در موضوع دوم که بحث انتخاب اصلح وشایسته سالاری  است نیز احزاب در اکثرموارد کارنامه درخشانی نداشته اند که درآستانه انتخابات به دنبال گزینش شایستگان باشند وازمردم بخواهند که به افراد ونیروهای معرفی شده لیست ما رای بدهید چونکه اینان از شایستگان هستند به این دلیل که همین اقوام ساکن در استان گلستان ؛بخصوص معتمدین وفرهیختگان وتحصیلکرده هایشان به عینه مشاهده کرده اند که دربرخی سازمان یا نهاد یا اداره ای که بوده اند علی رغم شایستگی اعم از داشتن مدارک علمی وتخصص وتجربی بالاتر ولی زیرمجموعه کسی بوده اند که از خودش این ملاک ها را کمتر داشته است.از طرفی بجز حلقه محدودی که پیرامون بزرگان احزاب وجبهه ها وگروه ها حضور دارند فرصت بروز وظهوربه خلاقیت وتوانمندی های نخبگان وتحصیلکرده های اقوام وحتی با رویکرد شایسته سالاری نیزداده نشده است(البته این امر مطلق نیست)

خب با این اوضاع وشرایط چگونه میشود به سراغ فعالین اجتماعی وسیاسی اقوام رفت واز آنها خواست که به شایستگان فرصت بیشتری بدهندتاوارد پارلمان محلی شوند؟از منظر دیگر خیلی از متنفذین اقوام ازخود می پرسند بسیاری از این افراد مدعی در احزاب وگروه هایی که در انتخابات فعال میشوند وبه سراغ مردم می ایند در کدام بخش از جامعه ذی نفوذ هستند ویا بعبارت کوجه بازاری رای گاوصندوقی دارند؟ درحالی که هریک از بزرگان ومعتمدین اقوام با جرات می توانند فکت وگزینه بدهند که چه مقدار رای گاوصندوقی ودر کدام محله وحتی کدام صندوق دارندخب در این بخش هم که می بینیم روی برگه این فعالین اجتماعی ومعتمدین وتحصیلکرده های اقوام هستند که جلوتر هستند.

بنابراین  درمجموع خیلی ها ازخودشان می پرسند چرا ما باید به حرف شما گوش بکنیم که شاید وانهم شاید از نخبگان وشایستگان ما در لیست خودتان بگذارید انهم با سابقه ای که در طول سالیان ازبرخی سران گروه ها وجریانات داشته ایم پس ما خودمان شایستگان خود را به سایر هموطنان وهمسایگان معرفی می کنیم تا در تعامل باسایر اقوام بتوانیم بهترین نیروها را روانه پارلمان محلی کنیم که البته این وظیفه ذاتی احزاب است.

از دردودل ها وگفته های فوق که قابل بحث وتامل است بگذریم پیشنهادی نیز به ذهن می رسد وآن این است که بزرگان احزاب وگروه ها وجریان ها در طول سالیان ومستمر با اقوام رابطه داشته باشند واین اطمینان خاطر را بدهند که به شایستگان انها نیز براساس خردجمعی وعقلانیت ورعایت قانون فرصت خدمت داده میشود واز طرفی صاحب منصبان وکسانی که قدرت معرفی وگزینش وچینش نیرو دارند همواره این را مد نظر داشته باشند که هم براساس مصالح ومنافع ملی وهم براساس امانت الهی که نزدشان هست وهم توسعه استان و..باید مناصب را با پارامترهای قابل اندازه گیری بین شایستگان استان فارغ از گرایش حزبی وقومی و..تقسیم کنند ودر اختیار برگزیدگان بگذارند که در زمان انتخابات اگر کوتوله های سیاسی وتندروهای اقوام خواستند مسیر را منحرف کنند ,عقلا ومیانه روهای اقوام بتوانند ادرس ها ونمونه های قابل ذکر داشته باشند واین چرخه معیوب قطع شود ومردم به احزاب وگروه ها وتشکل های سیاسی بیشتر اعتماد کنند وانها نیز به شایستگان اقوام ؛ودرنهایت استان توسعه یابد وسودش را همگی باهم ببریم.درپایان باید عرض کنم موارد مارالذکر؛  مطلق وعمومی وقابل تسری به تمام احزاب وفعالین وسرانشان نیست وبزرگان اقوام باید شایستگان خود را به جامعه معرفی کنند وهم به احزاب واز طرفی ازتمامیت خواهی پرهیز شود وبرای همه سهمی برای خدمت به شهر وروستای محل زندگی قائل شویم ومهم تر این که  که دخالت دادن عنصر قومیت بدون توجه به شایسته سالاری وصرف احساس قومی در انتخابات قطعا سم است وباعث میشود نیروهای شایسته که پشتوانه قومی ندارند نتوانند داشته ها وتجربیات خود را برای خدمت به هموطنان بکاربگیرند وشاید نشاط اجتماعی وحتی مهربانی درجامعه نیز دستخوش دگرگونی شود پس گزیده تر ان است که با بصیرت وحول محور قانون وشاخص های انتخاب اصلح که از سوی مقام معظم رهبری در هر انتخاباتی طرح میشود ست به گزینش بزنیم وخب قطعا احزاب وتشکل ها وصاحب منصبان نیز به وظایف ذاتی قانونی واخلاقی ومصلحت ها توجه جدی تری داشته باشند.(یک فرهنگی عضو بنیاد نیمروزسیستانیها)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.